{"id":4217,"date":"2024-02-29T18:43:18","date_gmt":"2024-02-29T16:43:18","guid":{"rendered":"https:\/\/www.webinvent.ro\/?p=4217"},"modified":"2024-03-01T01:08:12","modified_gmt":"2024-02-29T23:08:12","slug":"ce-este-google-consent-mode-v2-si-cum-se-implementeaza","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.webinvent.ro\/ce-este-google-consent-mode-v2-si-cum-se-implementeaza\/","title":{"rendered":"Ce este Google Consent Mode V2 \u0219i cum se implementeaz\u0103?"},"content":{"rendered":"
O nou\u0103 g\u0103selni\u021b\u0103 care creaz\u0103 degringolad\u0103 \u00een pia\u021ba publisherilor EU, Google implementeaz\u0103 Consent Mode V2. Google \u0219i-a anun\u021bat clien\u021bii c\u0103, \u00eencep\u00e2nd cu martie 2024, trebuie s\u0103 implementeze \u00een site-uri \u0219i aplica\u021bii modulul de consim\u021b\u0103m\u00e2nt sau Consent Mode, \u00een englez\u0103.<\/p>\n
Reglement\u0103rile europene (despre care voi detalia mai jos) le interzic companiilor de tehnologie s\u0103 proceseze date despre utilizatori f\u0103r\u0103 acordul acestora. Ca un exemplu, Meta (compania care de\u021bine Facebook, Instagram \u0219i WhatsApp) a anun\u021bat abonamente pl\u0103tite la serviciile sale pentru utilizatorii care nu sunt de acord s\u0103 \u00ee\u0219i ofere informa\u021biile c\u0103tre companie.<\/p>\n
\u00cen schimb, Google le cere celor care folosesc Google Ads, Google Analytics sau Google Floodlight (necesar pentru Search Ads 360, Campaign Manager 360 sau Display & Video 360) s\u0103 implementeze Consent Mode, prin care informa\u021biile de compotament \u00een aplica\u021bii \u0219i de conversie vor ajunge (oarecum) la Google, inclusiv pentru utilizatorii care nu \u0219i-au dat consim\u021b\u0103m\u00e2ntul \u00een acest sens. Cu o solu\u021bie asem\u0103n\u0103toare cu aceasta au venit \u0219i cei de la Microsoft pentru utilizarea Bing Ads \u0219i Clarity.<\/p>\n
Avertismenul a ap\u0103rut \u00een ultimele luni \u00een Google Ads, iar de c\u00e2teva zile apare \u0219i \u00een set\u0103rile din Google Analytics, \u00een pagina cu informa\u021biile despre data stream:<\/p>\n
Google Consent Mode v2 este noua actualizare a sistemului Google de management a preferintelor de confidentialitate ale utilizatorilor de internet, prin intermediul caruia, incepand din luna martie 2024, functionalitatea tag-urilor de tracking Google trebuie sa se adapteze dinamic in functie de consimtamantul vizitatorilor unui website cu privire la plasarea de cookie-urile de publicitate si analytics.<\/p>\n
Astfel, monitorizarea campaniilor de publicitate si a comportamentului unui vizitator pe un website trebuie sa aiba loc doar cu consimtamantul acestuia, aspect semnalat prin Consent Mode v2. Site-urile vor putea colecta date prin intermediul tag-urilor de urmarire Google, respectand in acelasi timp setarile de confidentialitate ale utilizatorilor.<\/p>\n
Ce aduce diferit Google Consent Mode v2?<\/p>\n
Spre deosebire de versiunea anterioara a modului de consimtamant de la Google, Consent Mode v2 solicita consimtamantul explicit al utilizatorilor pentru cookie-uri si utilizarea datelor, in special pentru publicitatea personalizata (Ads) si Analytics.<\/p>\n
Actualizarea se aliniaza astfel cu normele si reglementarile mai stricte cu privire la confidentialitate si are ca scop sa asigure gestionarea datelor intr-un mod care respecta atat preferintele utilizatorilor, cat si cerintele legale, in special in cadrul Spatiului Economic European (SEE).<\/p>\n
Principala imbunatatire adusa de versiunea actualizata este activarea a doua setari suplimentare de consimtamant legate de publicitate: ad_user_data si ad_personalization.<\/p>\n
Google Consent Mode v2 reprezinta asadar o obligatie impusa de Google catre website-urile care doresc sa foloseasca anumite servicii Google, precum Google Ads.<\/p>\n
Google Consent Mode v2 este complet operational in prezent, iar pentru advertiserii care nu vor aplica noile modificari, efectele negative vor fi vizibile incepand cu luna martie 2024. Lipsa de conformitate, conform Google, poate atrage dupa sine consecinte precum blocarea contului de advertiser in sistemul Google Ads.<\/p>\n
Google Consent Mode v2 \u2013 caracteristici cheie:<\/p>\n
Dupa cum mentionam anterior, noul Google Consent Mode v2 vine cu doi noi parametri importanti cu privire la reclame si personalizare: ad_user_data si ad_personalization.<\/p>\n
Parametrul ad_user_data<\/p>\n
Acest parametru determina daca datele personale sunt trimise catre servicii Google precum Google Ads, Google Shopping si Google Play in functie de consimtamantul utilizatorului.<\/p>\n
ad_user_data poate avea astfel doua valori: \u201egranted\u201d sau \u201edenied\u201d.<\/p>\n
Daca un utilizator este de acord cu cookie-urile de publicitate, consimtind in acest mod sa isi partajeze datele cu Google, ad_user_data va avea valoarea \u201egranted\u201d.<\/p>\n
Parametrul ad_personalization<\/p>\n
Acest parametru controleaza daca datele personale pot fi utilizate in scopuri precum remarketing-ul.<\/p>\n
La fel ca in cazul ad_user_data, ad_personalization are aceleasi doua valori posibile in functie de consimtamantul utilizatorului: \u201egranted\u201d sau \u201edenied\u201d.<\/p>\n
Astfel, daca utilizatorul este de acord cu cookie-urile de publicitate pentru personalizarea reclamelor, ad_personalization va fi setat la \u201egranted\u201d.<\/p>\n
Parametrii existenti \u2013 ad_storage si analytics_storage<\/p>\n
Acesti doi parametri, ad_storage si analytics_storage (existenti si in versiunea precedenta a modului de acceptare a consimtamantului de la Google), gestioneaza cookie-urile in scopuri publicitare, respectiv de analiza.<\/p>\n
Parametrii sunt utilizati pentru a personaliza modul in care etichetele Google se comporta inainte si dupa ce utilizatorii iau deciziile de consimtamant. Acest lucru se intampla, bineinteles, cu respectarea alegerilor facute de utilizatori cu privire la consimtamantul pentru cookie-urile publicitare si de analiza.<\/p>\n
Prin utilizarea celor doi parametri, Google este informat daca a fost acordat consimtamantul pentru cookie-urile de social media si publicitate. Ulterior, tipurile de consimtamant ad_storage si analytics_storage ale Google se vor adapta dinamic, utilizand doar cookie-urile in scopurile specificate atunci cand utilizatorul a acordat consimtamantul:<\/p>\n
Consimtamant acordat \u201egranted\u201d- tag-urile Google asociate vor functiona in mod normal;<\/p>\n
Consimtamant refuzat \u201edenied\u201d- tag-urile Google isi vor ajusta comportamentul in consecinta.<\/p>\n
Spre exemplu, daca un utilizator nu furnizeaza consimtamant pentru cookie-urile de publicitate (iar, prin urmare, scopurile publicitare sunt dezactivate), dar furnizeaza consimtamant pentru cookie-urile de analiza, vei putea totusi sa masori comportamentul si conversiile din site in Analytics deoarece parametrul analytics_storage va fi setat ca \u201egranted\u201d.<\/p>\n
Modul de functionare al Google Consent Mode v2<\/p>\n
Din start, este bine sa stii ca Google Consent Mode v2 nu inlocuieste necesitatea unui banner cookie, ci dimpotriva, existenta unui astfel de banner este obligatorie.<\/p>\n
Modul de obtinere a consimtamantului ruleaza prin banner-ul de cookies, element disponibil pentru toate magazinele MerchantPro, primind astfel semnalele de la utilizatori in ce priveste acordarea sau nu a consimtamantului pentru diferite tipuri de cookies.<\/p>\n
\u00cen acest mod, vei putea sa utilizezi Google Consent Mode v2 pentru a folosi la capacitate maxima atat Google Analytics 4, cat si serviciile de publicitate Google.<\/p>\n
Asadar, daca in magazinul tau MerchantPro ai deja integrari cu Google Analytics, respectiv Google Ads, vei regasi in pagina Confidentialitate & Cookies toate setarile necesare pentru conformitate cu noile cerinte Google. Detaliile le poti afla din topicul dedicat despre setarea Google Consent Mode v2.<\/p>\n
Ce este Google Consent Mode V2?<\/span><\/p>\n Google Consent Mode V2 este un instrument care permite site-urilor web s\u0103 modifice modul \u00een care serviciile Google, cum ar fi Google Analytics \u0219i Google Ads, trateaz\u0103 datele utilizatorilor pe baza consim\u021b\u0103m\u00e2ntului cu privire la\u00a0cookie-uri.<\/p>\n Ce trebuie s\u0103 \u0219ti\u021bi despre Google Consent Mode V2?<\/span><\/p>\n Google Consent Mode este o tehnologie dezvoltat\u0103 de Google care \u00ee\u0219i propune s\u0103 ofere o modalitate mai u\u0219oar\u0103 de aliniere a site-urilor web cu politicile de confiden\u021bialitate a utilizatorilor, cum ar fi GDPR-ul de la nivelul Uniunii Europeane.<\/p>\n Google Consent Mode V2 intr\u0103 \u00een vigoare \u00eencep\u00e2nd cu martie 2024.<\/strong>\u00a0Este important s\u0103 \u0219ti\u021bi ce \u00eenseamn\u0103 acest lucru \u0219i cum trebuie s\u0103 v\u0103 preg\u0103ti\u021bi site-urile.<\/p>\n Cum v\u0103 preg\u0103ti\u021bi pentru Google Consent Mode V2?<\/span><\/p>\n Cum implementa\u021bi Google Consent Mode 2.0?<\/span><\/p>\n Asigura\u021bi-v\u0103 c\u0103 ave\u021bi un banner de consim\u021b\u0103m\u00e2nt pe site-ul dvs. web. \u00cen cazul \u00een care nu ave\u021bi deja un astfel de banner configurat, v\u0103 recomand\u0103m s\u0103 opta\u021bi pentru un partener certificat de Google, deoarece acest lucru u\u0219ureaz\u0103 procesul de implementare. Lista cu partenerii este\u00a0aici<\/a>.<\/p>\n Din ce am studiat p\u00e2n\u0103 acum, solu\u021biile ar fi urm\u0103toarele:<\/p>\n Platforme de gestionare a consim\u021b\u0103m\u00e2ntului certificate<\/a><\/p>\n Cookieinfo<\/a> <\/strong>– trial \u0219i cu plat\u0103<\/p>\n OneTrust<\/strong><\/a> – trial \u0219i cu plat\u0103<\/p>\n consentmanager<\/strong><\/a> – trial \u0219i cu plat\u0103<\/p>\n iubenda<\/strong><\/a> – free \u0219i cu plat\u0103<\/p>\n CookieYes<\/strong><\/a> – free \u0219i cu plat\u0103<\/p>\n Cookiefirst<\/strong><\/a> – trial \u0219i cu plat\u0103<\/p>\n Cookiescript<\/strong><\/a> – free \u0219i cu plat\u0103<\/p>\n Clickio<\/strong><\/a> – cu plat\u0103<\/p>\n Cookieinformation<\/strong><\/a> – cu plat\u0103<\/p>\n Didomi<\/strong><\/a> – free \u0219i cu plat\u0103<\/p>\n Osano<\/strong><\/a> – free \u0219i cu plat\u0103<\/p>\n Secureprivacy<\/strong><\/a> – cu plat\u0103<\/p>\n Sirdata<\/strong><\/a> – free \u0219i cu plat\u0103<\/p>\n Stape<\/strong><\/a> – cu plat\u0103<\/p>\n Termly<\/strong><\/a> – free \u0219i cu plat\u0103<\/p>\n Coomanders Act<\/strong><\/a><\/p>\n CookieBot<\/strong><\/a><\/p>\n Pentru site-uri\u00a0p\u00e2n\u0103 \u00een 50 de pagini pute\u021bi utiliza versiunea free<\/strong>\u00a0de la\u00a0CookieBot. Are integrare cu WordPress, Google Tag Manager \u0219i Google Consent Mode, a\u0219adar ar trebui s\u0103 fie \u00een regul\u0103 din punct de vedere tehnic. Nu am testat momentan dac\u0103 Cookiebot trimite \u00eentr-adev\u0103r consent-ul \u00een mod corect, dar urmeaz\u0103 s\u0103 facem \u0219i acest lucru. A\u0219adar, dac\u0103 nu ave\u021bi un site cu un num\u0103r de pagini sub 50 s-ar putea s\u0103 sc\u0103pa\u021bi de plata lunar\u0103.<\/p>\n Complianz<\/strong><\/a><\/p>\n Dac\u0103 site-ul vostru are mai mult de 50 de pagini, cel mai probabil va trebui s\u0103 alege\u021bi un modul cu plat\u0103 (cel pu\u021bin p\u00e2n\u0103 la apari\u021bia unui modul total gratuit). Recomandarea mea \u00een acest caz este s\u0103 opta\u021bi pentru Complianz, deoarece este un\u00a0plugin de consent integrat nativ cu WordPress<\/strong>, care func\u021bioneaz\u0103 direct de pe server, a\u0219adar nu folose\u0219te un JS third party, ceea ce \u00eenseamn\u0103\u00a0mai pu\u021bine request-uri, timpi de \u00eenc\u0103rcare mai buni,<\/strong>\u00a0etc. \u00cen mod evident, datele r\u0103m\u00e2n pe server.<\/p>\n Nu uita\u021bi c\u0103 ve\u021bi putea beneficia de pe urma acestui nou tip de consent doar dac\u0103 Google Tag Manager se declan\u0219eaz\u0103, indiferent de consim\u021b\u0103m\u00e2nt.<\/p>\n Cum func\u021bioneaz\u0103 modul de consim\u021b\u0103m\u00e2nt Google?<\/span><\/p>\n Consim\u021b\u0103m\u00e2ntul utilizatorului<\/strong><\/p>\n Atunci c\u00e2nd un vizitator intr\u0103 pe un site i se cere permisiunea de a utiliza module cookie sau alte tehnologii de tracking. Acest lucru se face, de obicei, prin intermediul unui banner de cookie-uri.<\/p>\n Prelucrarea semnalelor<\/strong><\/p>\n \u00cen func\u021bie de op\u021biunea utilizatorului, site-ul trimite un semnal c\u0103tre serviciile Google cu privire la starea de consim\u021b\u0103m\u00e2nt. De exemplu, dac\u0103 utilizatorul \u0219i-a dat consim\u021b\u0103m\u00e2ntul pentru utilizarea cookie-urilor de publicitate sau a cookie-urilor analitice.<\/p>\n Abordare personalizat\u0103<\/strong><\/p>\n Serviciile Google \u00ee\u0219i ajusteaz\u0103 comportamentul pe baza acestor semnale. De exemplu, dac\u0103 un utilizator nu \u00ee\u0219i d\u0103 consim\u021b\u0103m\u00e2ntul pentru cookie-urile de publicitate, Google Ads nu va afi\u0219a anun\u021buri personalizate pentru acel utilizator. \u00cen mod similar, dac\u0103 nu exist\u0103 consim\u021b\u0103m\u00e2nt pentru cookie-urile analitice, Google Analytics nu va colecta date complete despre utilizator.<\/p>\n Modelarea conversiilor<\/strong><\/p>\n Una dintre caracteristicile cheie ale Consent Mode este capacitatea de modelare a conversiilor. Acest lucru \u00eenseamn\u0103 c\u0103, chiar dac\u0103 utilizatorii nu \u00ee\u0219i dau consim\u021b\u0103m\u00e2ntul pentru anumite tipuri de colectare de date, Google poate ajuta la estimarea conversiilor \u0219i a altor parametri cheie prin utilizarea \u00eenv\u0103\u021b\u0103rii automate \u0219i a datelor agregate.<\/p>\n De ce este important Google Consent Mode V2?<\/span><\/p>\n Google Consent Mode V2 va avea un impact semnificativ asupra tuturor site-urilor care utilizeaz\u0103 Google Ads \u0219i Google Analytics.<\/p>\n Omiterea acestei implement\u0103ri va duce la reducerea performan\u021bei ad-urilor \u0219i la dificult\u0103\u021bi \u00een crearea de noi audien\u021be.<\/strong><\/p>\n A\u0219adar, sfatul meu este s\u0103 nu a\u0219tepta\u021bi prea mult pentru a lua m\u0103suri \u0219i a v\u0103 asigura c\u0103 sunte\u021bi conformi cu noile standarde \u00eenainte de jum\u0103tatea lui martie 2024.<\/p>\n Aceast\u0103 nou\u0103 actualizare de la Google este foarte important\u0103, deoarece se asigur\u0103 c\u0103 site-urile noastre respect\u0103 legile europene privind confiden\u021bialitatea.<\/p>\n Pe scurt, acest lucru \u00eenseamn\u0103:<\/p>\n Confiden\u021bialitate sporit\u0103<\/strong><\/p>\n Site-urile vor fi \u00een deplin\u0103 conformitate cu legile europene, iar acesta este un lucru care v\u0103 ajut\u0103 s\u0103 c\u00e2\u0219tiga\u021bi \u00eencrederea utilizatorilor.<\/p>\n O gestionare mai inteligent\u0103 a datelor<\/strong><\/p>\n Dac\u0103 un utilizator nu \u00ee\u0219i d\u0103 acordul pentru cookie-uri, Consent Mode V2 va ajuta \u00een continuare la estimarea conversiilor.<\/p>\n Ce se \u00eent\u00e2mpl\u0103 dac\u0103 nu implementa\u021bi acest modul p\u00e2n\u0103 \u00een martie 2024?<\/span><\/p>\n Care sunt cele dou\u0103 versiuni de Google Consent?<\/span><\/p>\n Google Consent Versiunea Basic<\/span><\/p>\n Nu colecteaz\u0103 niciun fel de date p\u00e2n\u0103 c\u00e2nd utilizatorul nu \u00ee\u0219i d\u0103 acordul.<\/p>\n Google Consent Versiunea Advanced<\/span><\/p>\n Aceast\u0103 versiune va colecta date, \u00een mod anonim, respect\u00e2nd confiden\u021bialitatea, chiar \u00eenainte de alegerea utilizatorului de a accepta sau nu cookie-urile.<\/p>\n O alt\u0103 noutate este c\u0103 vizitatorilor li se ofer\u0103 mai multe op\u021biuni privind confiden\u021bialitatea datelor. Aici m\u0103 refer la colectarea de date \u0219i la partajarea acestora cu platformele Google. \u00cen plus, ace\u0219tia pot decide cu privire la personalizarea anun\u021burilor.<\/p>\n Concluzii:<\/span><\/p>\n Impactul neimplement\u0103rii<\/strong><\/p>\n Dificult\u0103\u021bi \u00een optimizarea campaniilor datorit\u0103 datelor limitate disponibile.<\/p>\n<\/li>\n<\/ul>\n Mai jos ave\u021bi c\u00e2teva tutoriale de implementare prin Google Tag Manager<\/a>:<\/p>\n\n
\n
\n
\n